Sejm RP przyjął projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

W piątek 8 listopada 2024 roku podczas 22 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej jednogłośnie uchwalono ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej. Jest to długo oczekiwany oraz kluczowy dla bezpieczeństwa państwa i obywateli akt prawny.

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej określa zadania ochrony ludności w czasie pokoju i wojny, organów i podmiotów realizujących zadania ochrony ludności oraz zasady planowania ochrony ludności i obrony cywilnej.

Przygotowane rozwiązania zawierają m.in. zasady funkcjonowania systemu wykrywania zagrożeń, ostrzegania, powiadamiania i alarmowania o zagrożeniach, zasady użytkowania obiektów zbiorowej ochrony, funkcjonowanie systemu bezpiecznej łączności, a także zasady funkcjonowania i organizacji obrony cywilnej oraz sposób powoływania personelu do obrony cywilnej. W ustawie uregulowano również zasady ewakuacji ludności, ale przede wszystkim źródła finansowania przyjętych rozwiązań.

Celem ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej jest wypełnienie społecznego zapotrzebowania na bezpieczne i odporne środowisko cywilne w obliczu zagrożeń militarnych i pozamilitarnych.

Konstrukcja systemu ochrony ludności została oparta na istniejących strukturach. Zakłada wykorzystanie potencjału krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (szczególnie Państwowej Straży Pożarnej i Ochotniczych Straży Pożarnych), struktur zarządzania kryzysowego, Systemu Powiadamiania Ratunkowego, Państwowego Ratownictwa Medycznego, podmiotów leczniczych oraz wielu innych organizacji pozarządowych.

Rządowy projekt ustawy przygotowany został przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przy wiodącej roli podsekretarza stanu Wiesława Leśniakiewicza oraz współudziale Komendy Głównej PSP. Prace nad ustawą w Komendzie Głównej PSP były prowadzone pod kierownictwem nadbryg. Mariusza Feltynowskiego komendanta głównego PSP, oraz pod bezpośrednim nadzorem nadbryg. Józefa Galicy zastępcy komendanta głównego PSP. Całość prac koordynowana była przez Biuro Ochrony Ludności Komendy Głównej PSP pod kierownictwem dyrektora st. bryg. Mariusza Lenartowicza. W przygotowanie aktu prawnego zaangażowane były wszystkie biura Komendy Głównej PSP oraz Akademii Pożarniczej.

 

Opracowanie: Biuro Ochrony Ludności KG PSP

Grafika: MSWiA, zdjęcie: Potr Tracz.

 

Skip to content